30.10.13

Isabel Marant pour H&M

Det finns en stor förväntan över kollektionssläppen inför den kommande säsongen. Inte minst kring de designsamarbeten som flertal modekedjor anammat - och som fortsätter växa i popularitet - de senaste åren.
Den stora modekedja som startade hype-vågen kring konceptet "modekedja samarbetar med stora designers" är H&M. Det svenska klädföretaget började redan år 2004 med designsamarbeten - den gången var Karl Lagerfeld, creative director hos Chanel, designern bakom kollektionen. Därefter har flertal andra framgångsrika modedesigners följt vågen där följande är ett urval av samarbetena; Stella McCartney (2005), Roberto Cavalli (2007), Lanvin (2010), Versace (2011).

I höst är H&M aktuell med ännu ett design-samarbete - förmodligen den mest omtalade och hypade hittills. Den franska modedesignern Isabel Marant har åtagit sig rollen att skapa en höst/vinterkollektion i samarbete med det svenska klädföretaget som släpps den 14e november online och i 250 H&M-butiker över hela världen.
Isabel Marant är den franska designern har satt sin egen prägel på frasen "Paris/french chic". 
Hennes kollektioner har en "edge" och är en blandning av bohemisk elegans med rock 'n' roll-influenser i en urban, cool mix. Hennes estetik är "laid-back" och har en enkelhet likt den stil som de franska kvinnorna hyllas för. Världen över omfamnas hon av en enig modebransch för de påtagliga influenser - den genuina franska stilen - som avspeglas i nya tolkningar, säsong efter säsong. 

För H&M har Isabel Marant skapat en kollektion med kläder och accessoarer för både kvinnor och tonåringar - liksom sin första kollektion för män. 
I kvinno-kollektionen återfinns plagg som verkligen speglar designerns estetik där oversizade kappor blandas med sidenblusar, byxor, volangkjolar och det etniska, bohem-chica mönstret som känns väldigt Marant-aktigt. Även accessoarer i form av bälten, fransboots och smycken finns i kollektionen. 

Sedan nyheten om att Isabel Marant var H&Ms nästa designsamarbete har jag haft höga förväntningar på denna kollektion. Pressbilderna från samarbetet var över min förväntan - kollektionen speglar verkligen den sanna, parisiska anda som Isabel Marant står för. Looken känns väldigt "laid-back" och har en tydlig bohemisk, rockig inriktning - men på ett avslappnat, enkelt sätt. Jag ser kollektionen som mycket global. Den riktar sig åt en stor, väldigt blandad målgrupp där jag ser allt från tonåringar till medelålders-kvinnor som vill bära hennes design. Den stora positiva faktoren är dess tillgänglighet för alla de som kanske inte vill spendera en större förmögenhet på ett designerplagg, vilket då gör dessa kollektioner perfekta - det är stilfulla plagg som skapats av en designer utifrån ett mer prisvärd format.

En mer aktuell händelse kopplad till designsamarbetet är lanseringsfesten som ägde rum i torsdags (24/10). Hundratals kända modeprofiler, kändisar och modeller var inbjudna till firandet av Isabel Marant Pour HM-kollektionen som skedde - inte föga förvånande - i hennes hemstad, Paris. Kulisserna/omgivningen tog gästerna tillbaka till 90-talets Paris, ett tema som skapade en lekfull, humoristisk atmosfär för kvällens firande. 

Nedan kan ni se mina favoritplagg ur kollektionen, lookbooken samt ett urval av bilder från lanseringsfesten!

Until next time

    Isabell







Alek Wek

Elena Perminova

Freida Pinto och Olga Kurylenko

Fr vänster: January Jones, Audrey Tatou, Isabel Marant och Freida Pinto


Isabel Marant och H&Ms Margareta van den Bosch





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar