Miuccia Prada (1949- ) |
Bakgrund
I de unga åren studerade Miuccia på "University of Milan" där hon tog doktorsexamen i statsvetenskap. Tanken att bli modedesigner var inte aktuell under denna tid, då hon efter sin examen studerade flera år på Piccolo Teatro med förhoppningarna att bli mimare.Efter sin tid på teatern, bestämde hon sig för att jobba inom det egna familjeföretaget som grundats av hennes morfar (Mario Prada) år 1913. Företaget tillverkade lädervaror i lyxklassen såsom resväskor och handväskor vars popularitet var stor bland adliga kretsar, inte minst av den italienska kungafamiljen.
Prada s/s 13 kampanjen |
Återupplivningen och 'comebacken' av det klassiska väskföretaget var långt över omgivningens förväntningar. Snart fortsatte hon den lyckosamma vägen då hon tog företaget in i den kvinnliga klädmodet och visade debutkollektionen för omvärlden år 1988 - med kritiska recensioner som följd. Kring beslutet att skapa en kvinnlig klädlinje ska hon ha sagt att "varje affärsman vet att när du står still, så går du bakåt. Så framåt var den enda vägen att gå".
Vid sin sida hade hon den toscanska affärsmannen Patrizio Bertelli, som senare kom att bli hennes make.
Backstage från vår/sommar 2012 |
1992 utvidgade hon sin ställning i modebranschen genom att presentera klädlinjen Miu Miu, en mer prisvärd och sekundär linje till det stora familjeföretaget. Ett år senare tilldelas hon det prestigefyllda CFDAs "International Award", som bästa internationella designer i sin tid.
Med Bertelli vid sin sida som affärs-manager växte företaget Prada snabbt under 90-talet. Snart presenterades en manlig klädlinje och allt eftersom förvandlades det stillastående väskföretaget till det världsledande modeimperium det är idag.
Vår/sommar 2010 |
Estetik
Vår/sommarkampanjen 2012 |
Hon designar det hon själv kan tänka sig bära - något som alltid råkar vara modernt och "i nuet". Oavsett om hon gillar stickat, 50-tal, spets eller sportiga influenser - har hennes beslut en ledande roll inom modevärldens skifte av trender, där branschfolket följer efter.
2009 berättade hon för Vogue om sitt arbete:
"It's about what I like, but also analyzing what is and isn’t trendy and why people like something, trying to find a way to look at it from outside, researching new ideas on beauty and femininity and the way it is perceived in contemporary culture.”
Backstage från vår/sommarvisningen -14 |
Prada vår/sommarkampanj 2009 |
Pradas vårkampanj 2014 |
Från klassiska siluetter till futuristiska material - Prada är synonymt med kvinnlig, damig elegans - ett koncept som formats av en kvinna vars instinkt och intelligens blivit en vinnande kombination bakom ett av världens ledande modehus.
source/pics via Vouge
Until next time,
Isabell
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar